Odlazak automobilom na planinu na zimovanje je sigurno veći izazov od putovanja kolima na more zbog vremenskih okolnosti i uslova na kolovozu. Zato je neophodno da pre polaska na put u potpunosti pripremite automobil za sva iskušenja koja sa sobom nose sneg, led ili poledica.
I dalje mnogi misle da je pred zimu dovoljno da na automobilu zamenite letnje gume zimskim i da ste potpuno spremni za vožnju po klizavom terenu. Zimske gume su pneumatici čija dubina šare nije manja od četiri milimetara, a prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju te gume su obavezne od 1. novembra do 1. aprila i to samo kada su na kolovozu sneg, led ili poledica.
Zimske gume, lanci, tečnost za pranje šoferšajbne
Ipak, za vožnju van naselja po snegu, ledu ili poledici pored zimskih guma obavezni su prema zakonu i lanci na točkovima, a pored njih preporučuje se i dodatna oprema koja će smanjiti klizanje automobila na kolovozu kao što su, recimo, takozvane čarape za sneg.
Nema bezbedne vožnje u zimskim uslovima ako preglednost kolovoza iz automobila nije potpuna. Zato je od neobične važnosti da u vozilu imate dovoljnu količinu tečnosti za pranje vetrobranskog stakla. Savet je da posudu u kojoj stoji ta tečnost napunite do vrha pre puta, ali i da za svaki slučaj ponesete i rezervnu količinu.
Pun rezervoar i kablovi za struju
Odlazak na put podrazumeva, naravno, i adekvatnu brigu o gorivu. Zato ne štedite nego nastojite da u rezervoaru imate što više goriva jer nikada ne znate na šta će vas sve put navesti i da li ćete prilikom eventualne promene rute naići na pumpu.
Kada je reč o dodatnoj auto opremi koja je neophodna za putovanje na zimovanje neizostavni su kablovi za startovanje motora. Temperaturni minus je veliki izazov za akumulator i zato nije na odmet da imate u prtljažniku “kablove” pogotovo ako vam je akumulator stariji.
Lopata, šatorsko krilo, sajla za vuču
Zimovanje podrazumeva i vanredne vremenske okolnosti zbog čega se preporučuje da su vam uvek pri ruci u kolima lopata ili ašov, ćebe odnosno šatorsko krilo i sajla za vuču. Ta oprema vam je potrebna kako biste se izvukli iz dubokog snega ili sa klizavog terena bilo tako što ćete ukloniti sneg kod točkova lopatom ili tako što ćete ispod guma postaviti ćebe odnosno šatorsko krilo. Konačno, uz pomoć sajle za vuču moći ćete da se izvučete iz snega tako što ćete se prikačiti za drugo vozilo ili, pak, možda ćete moći da pomognete vozaču drugog automobila u nevolji.
Kako da izbavite vozilo iz snega?
Ukoliko, pak, nemate tu opremu i sami ste sa svojim automobilom zaglavljeni u snegu postoji nekoliko saveta kako da se izbavite iz takve situacije.
Najpre, probajte takozvanom ljuljaškom odnosno gasom i kvačilo da zaljuljate vozilo napred-nazad sve više i više dok ne primetite da točkovi pod gasom više ne šlajfuju i da možete da se izvučete iz snega.
Za izlazak iz dubokog snega preporučuje se vožnja u prvoj brzini uz što lakši gas s tim što ako točkovi i dalje proklizavaju možete pokušati i sa drugim stepenom prenosa brzine.
Ako imate automobil na prednji pogon probajte da okretanjem volana odnosno točkova da pomerite sneg i dođete do barem malo čvršće podloge tako što ćete naizmenično nastojati da idete napred i nazad.
Ukoliko nemate ništa od opreme da postavite ispod guma koje proklizavaju na snegu ili ledu pokušajte da podmetnete patosnice ispod točkova.
ESP odmaže, ABS pomaže
Ko na vozilu ima elektronsku kontrolu proklizavanja ili ESP trebalo bi da ugasi taj sistem prilikom izvlačenja iz snega jer “guši” motor ili koči pogonske točkove koji proklizavaju i na taj način sprečava automobil da se izvuče iz nevolje.
S druge strane, ABS sistem sprečava da se točkovi blokiraju i ukopaju u sneg jer može u velikoj meri da produži put kočenja.
Konačno, savet je da u zimskim uslovima na kolovozu ubrzavate oprezno, a kočite motorom i to tako što nećete olako puštati kvačilo kako vam se automobil ne bi zaneo na klizavom putu.
Pravi rezervni točak, a ne “ćopavac”
Put na zimovanje na planinu ne trpi improvizacije pa se tako svim vozačima savetuju da za svaki slučaj imaju rezervni točak punih dimenzije, a ne takozvane ćopavce koji služe kao privremeno rešenje do odlaska kod vulkanizera. U suprotnom, teško ćete uz pomoć “ćopavca” savladati sve zimske izazove pa ćete morati da angažujete mobilnog vulkanizera.